Blue Monday? Wat een onzin...
19 januari 2015 
2 min. leestijd

Blue Monday? Wat een onzin...

Ik doe vanmorgen mijn mailbox open en het eerste wat ik zie is Blue Monday, Blue Monday en Blue Monday. Wat lekker origineel zijn we weer en nu schrijf ik er zelf ook nog eens over. Weliswaar een klein artikel om mijn onvrede te uiten, want als ik ergens niet in geloof is het Blue Monday. En dan trek ik mijn gordijnen open en ja hoor… het is zo mistig dat het inderdaad wel blauw lijkt! Toeval, aantrekkingskracht of gewoon een heerlijke januari dag om binnen te blijven, thee te drinken en lekker te werken met een muziekje op de achtergrond. Heb jij last van de Blue Monday? En ook als je weet dat dit een marketingstunt van Sky Travel blijkt te zijn….?

Het ontstaan van Blue Monday

Deze blauwe maandag zou dus de meest deprimerende dag van het jaar moeten zijn. Waarom? Omdat we net de feestdagen achter de rug hebben, er waarschijnlijk nu zijn achtergekomen dat het niets wordt met onze goede voornemens en de vakantie nog ver weg lijkt. En oh ja, het weer werkt ook niet heleaal mee. De Britse Psycholoog Cliff Arnall heeft deze prachtige dag deze blauwe naam gegeven in 2005 en ondanks dat de hele wetenschappelijke wereld over hem heen viel, heeft de media al sinds 2005 deze dag hoog in het vaandel staan.

De blauwe maandag formule

Deze man heeft er zelfs een hele formule aangehangen (uiteraard zonder duidelijke eenheden en onderbouwing):

formule blauwe maandag

Hierin is W een maat voor het weer, D voor de schulden, d voor het maandelijkse salaris, T voor hoe lang geleden het kerst was, Q staat voor hoe goed men nog de goede voornemens volhoudt, M voor het motivatieniveau en N voor het gevoel om actie te ondernemen.

Wow! Hoe deprimerend kun je het maken door je depri gevoel te ‘onderbouwen’ met een formule… In het kader van positief denken en niet blijven hangen!

En nu blijkt zelfs dat deze ‘wetenschapper’ zijn naam heeft verkocht om aan deze formule te hangen, ontwikkeld door Sky Travel. Hoe geniaal! Wie had ooit verwacht dat een reisbureau zo’n marketingactie zou kunnen bedenken en uitvoeren die jaren later nog steeds wordt gebruikt.

Hoewel het af en toe lekker is om even te zeuren en een beetje depri op de bank te hangen, heb je hier geen blue monday voor nodig. Get over it dus en geniet van deze koude dag, denk aan de warme thee (koffie of chocomel) die je mag drinken om op te warmen, je leuke muts die je uit de kast kunt halen, die serie die je nog wilde gaan kijken en nu wel echt het moment ervoor is, ga sporten, leuke dingen doen en geniet van de kleur blauw. Blue Monday geeft de dag juist kleur!

Over de schrijver
Vanuit mijn inmiddels tien jaar ervaring binnen goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en werkgeluk, adviseer en coach ik organisaties op deze vlakken. Daarnaast schrijf ik ook voor HR organisaties over allerlei HR-onderwerpen. Verder heb ik een product ontwikkeld (sollicitatiecursus #lachendsolliciteren) die organisaties aan hun afgewezen sollicitanten aanbieden als verrassing. Een zacht en warm afscheid binnen het sollicitatieproces levert veel positieve doorvertel-verhalen op. Goed werkgeverschap begint bij de sollicitant.
Reactie plaatsen