Jezelf verkopen tijdens je sollicitatie
16 juni 2015 
4 min. leestijd

Jezelf verkopen tijdens je sollicitatie

Jezelf verkopen tijdens je sollicitatie. Een van de moeilijkste dingen die er is volgens 90% (schatting uit de losse pols) van de sollicitanten. Het is moeilijk om jezelf te verkopen, je wilt niet hoog van de toren blazen, hoe weet je nou of je de beste bent? Allemaal punten die bij bijna iedereen terugkomen als we het over dit onderwerp hebben. Wat is het “jezelf verkopen” eigenlijk? En is het wel zo moeilijk? Moet je wel hoog van de toren blazen? Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen zichzelf kan verkopen, zolang je maar jezelf blijft. Zo simpel? Ja, zo simpel. Uiteraard zijn er punten waarop jij jezelf kan ontwikkelen, zodat het makkelijker is om jezelf te zijn en te blijven!

Jouw onderscheidende punten

Cindy, ik ben op zoek naar wat mij onderscheidend maakt en hoe ik mezelf dus kan laten opvallen“. Hoe vaak ik dit hoor, is onvoorstelbaar vaak. En mijn antwoord bevredigd nooit het gevoel van diegene die deze vraag stelt. In ieder geval niet in eerste instantie. Vaak ook niet in tweede instantie. In de meeste gevallen begint het pas door te dringen na zeker een paar keer goed nadenken. Welk antwoord ik geef?

“Je hoeft niet op zoek naar de punten wat jouw onderscheidend maakt. Elk persoon is uniek en het enige waar jij je op kan onderscheiden is door jezelf te zijn.”

In dit artikel “Kun je jezelf tegenwoordig nog onderscheiden” geef ik ook weer aan dat de enige manier waarop jij jezelf kunt onderscheiden, is door jezelf te zijn. Als jij uitgaat van je eigen krachten, van je eigen persoonlijkheid en van je eigen kunnen en dit ook daadwerkelijk kunt uitdragen, dan ben je jezelf. En is er een persoon die hetzelfde is als jij? Nee.

De moeilijkheid… jezelf daadwerkelijk kunnen uitdragen

En hier ligt dan ook direct de moeilijkheid. De meeste van ons kunnen, willen, durven niet zichzelf te zijn. En daarom kun je ook heel hard denken dat je je onderscheidende factor moet vinden, want dan hoef je niet jezelf te zijn. En niet direct denken: ik ben altijd mezelf, want is dat echt zo? Kan ik in jouw CV of brief lezen wie JIJ bent? Welke resultaten JIJ hebt behaald en hoe het komt dat je deze hebt behaald? Zal ik in een gesprek met jou erachter komen wie jij als persoon bent? Praat jij op dezelfde manier, met hetzelfde enthousiasme en dezelfde energie met die Recruiter (of teamleider) als met je vrienden?

“Nee, natuurlijk niet! Ik ben veel formeler en professioneler met die Recruiter”

En dus ben je niet jezelf en kun je jezelf ook niet goed verkopen. Je hoeft diegene niet op een voetstuk te plaatsen, je hoeft jezelf niet professioneler, formeler en anders voor te doen dan je daadwerkelijk bent. Want doe je dit, dan zul je niet jezelf zijn. En ben je niet jezelf, dan kun je jezelf inderdaad niet onderscheiden. En kun je jezelf ook niet verkopen. En krijg je die baan niet. Zo simpel is het.

En als je wel jezelf bent en je krijgt die baan niet, dan weet je in ieder geval zeker dat je daar niet zou passen.

Dus op welke punten kun je letten als je jezelf gaat verkopen?

Er zijn uiteraard een paar punten die jij kunt toepassen, zodat je jezelf kunt zijn en blijven en tegelijkertijd jezelf enorm goed kunt verkopen:

Oefenen

Ga oefenen met vrienden en familie, voor de spiegel, neem jezelf op camera op. Hoe kom je over, hoe is je uitstraling, wat is je energie level, hoe enthousiast ben je. Wat gebeurt er met jouw stem, met je lichaamstaal en je manier van praten? Wanneer je je hier bewust van bent, zul je zien dat je dit ook sneller kunt toepassen binnen sollicitaties. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik heel erg met de rollende r ga praten als ik zenuwachtig ben, waardoor ik arrogant kan overkomen. En omdat ik dit weet, merk ik direct wanneer het gebeurt. En gebeurt het, dan geef ik dit aan bij mijn gesprekspartner (eerlijkheid en jezelf kwetsbaar opstellen wordt gewaardeerd) of zorg ik ervoor dat ik niet op deze manier praat.

Hoog van de toren blazen

Ik ben de beste want, ik ben communicatief heel sterk want, ik ben een echte teamplayer want…. ik, ik, ik. Voor jezelf niet leuk om te vertellen en voor de luisteraar is dit puur subjectief. Je zegt het over jezelf, dus niemand kan testen of dit daadwerkelijk zo is. En dus draai je het om: “Vanuit collega’s kreeg ik altijd de feedback dat ze het enorm fijn werken vinden met mij, omdat ik oprecht en eerlijk communiceer en mijn afspraken altijd nakom”. Deze manier van ‘omgekeerd communiceren’ is zowel voor jou als voor de luisteraar fijner. Jij hoeft niet te ikken en hoog van de toren te blazen en de luisteraar heeft direct bewijs, doordat je praat vanuit je collega’s.

Ben jij de beste?

Een vraag die redelijk vaak gesteld wordt “waarom ben jij de beste?”. Wat heel veel als antwoord geven is, is een ik verhaal. Omdat ik, en ik, en ik…. zelfde verhaal als hierboven. Terwijl je helemaal niet kan weten of jij de beste bent, want je kent de andere kandidaten niet. En dit antwoord kun je wel geven, mits je hem direct koppelt aan dit keer wel jezelf (op de omgekeerde communicatie manier). Bijvoorbeeld:

“Ik weet niet of ik de beste ben, want ik ken de andere kandidaten niet. Ik ga ervan uit dat zij ook heel goed zullen zijn, want anders hadden jullie ze vast niet uitgenodigd. Wat ik wel weet, is wat ik voor jullie kan betekenen: met mijn energie en positieve instelling, werken collega’s graag met mij samen. Ook krijg ik vaak van klanten te horen dat ze het fijn vinden schakelen met mij, omdat ik mijn afspraken nakom, gedetailleerd werk en altijd dat stapje extra zet voor een verrassingseffect. Dit is wat jullie van mij kunnen verwachten”

En dat is jezelf verkopen

Blijf jezelf, praat vanuit je eigen enthousiasme en energie, doe jezelf niet anders voor dan je bent en vind een manier van praten over jezelf die bij jou past. Zo simpel is het, echt waar!

 

Over de schrijver
Vanuit mijn inmiddels tien jaar ervaring binnen goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en werkgeluk, adviseer en coach ik organisaties op deze vlakken. Daarnaast schrijf ik ook voor HR organisaties over allerlei HR-onderwerpen. Verder heb ik een product ontwikkeld (sollicitatiecursus #lachendsolliciteren) die organisaties aan hun afgewezen sollicitanten aanbieden als verrassing. Een zacht en warm afscheid binnen het sollicitatieproces levert veel positieve doorvertel-verhalen op. Goed werkgeverschap begint bij de sollicitant.
Reactie plaatsen